La serenata al bou, avui.
-->
Concert de la serenata al bou, 2015 (foto: Gabriel Ahís) |
La serenata al bou, avui
Longi Gil Puértolas
La serenata al bou de Vilafamés,
tradicionalment, ha tingut dues funcions principals: la lúdica, la que perdura:
el concert nocturn de la banda de música La Lira de l’associació cultural la
Roca, a la plaça de la Font.
Però hi ha un altre vessant que ha
minvat en importància al llarg del temps, és la part alimentosa, l’apreciat
menjar de la celebració festiva. Tradicionalment, el bou, després de
torejar-lo, es matava i s’esquarterava en la mateixa plaça per a consumir la
carn. Això era molt important, perquè es tractava d’una carn molt valorada en
altres èpoques quan escassejava la proteïna de procedència animal.
Esta és la part que ha perdut
importància i pràcticament ha desaparegut. La societat canvia, les necessitats
també canvien i eixos canvis es reflecteixen en les festes i celebracions. La
serenata al bou i tota la festa que l’envolta ha evolucionat moltíssim durant
els últims 60 anys.
La carn fresca, acabada de matar (la
que es penja ara, en 2015, no està fresca, ni acabada de matar, sinó que són
dues peces d’una vedella de carnisseria, procedents d’una càmera refrigerada),
però quan la carn era realment fresca i acabada de matar, necessitava
exposar-se a l’aire fresc de la nit per s’eixugar-se a la serena i perquè el
carnisser poguera treballar-la amb més facilitat. I del bou exposat a la
serena, tenim la serenata al bou: música, festa i ball al voltant de la carn de
bou obert en canal. Eixe és el significat de la serenata al bou, encara que
avui en dia ha anat perdent quasi tots eixos elements que li donaven sentit.
Al voltant de la mort del bou
-prèviament a la Serenata- tradicionalment hi havia diferents rituals que han
desaparegut perquè han canviat les necessitats. Per exemple, el costum de
guarir les berrugues amb la sang calenta del bou, mentre el carnisser el pelava
i l'esquarterava, la superstició diu que d’eixa manera desapareixen les
berrugues.
I l'altre element desaparegut és la
subhasta de les despulles del bou. L'agutzil -a toc de cornetí- cantava d'una a
una les peces del bou: Quan donen per ella!,
escridassava, i nomenava totes i cadascuna de les peces de l’animal: les
banyes, la verga, els testicles, la pell, el lleu, la melsa, el cor…
Totes aquestes tradicions van anar
desapareixent a poc a poc a partir dels anys seixanta, quan el bou corregut
tenia lloc en la part antiga del poble (plaça de l'Ajuntament, carrer de Baix i
carrer de Dat) i, per qüestions d’espai, es va traslladar tota l’activitat
taurina al voltant de la plaça de la Font.
L'any 1977, en plena transició
democràtica, en un context que propiciava la cerca de les senyes d’identitat i
la recuperació de la memòria històrica i cultural, la improvisada “comissió de
festes del 77” va promoure un primer intent de recuperar la serenata, però no va
haver-hi continuïtat fins a 1983.
Els anys 1984 i 1985, es va a posar en
escena la subhasta de les despulles del bou, les imatges i el so de la qual les
arreplega el documental Serenata al bou.
Des de l'any 2000, per motius
"legals", la degolla i l'esquarterament tampoc no s'ha pogut exhibir
a la plaça. Un dels pretextos al·ludits era la coneguda malaltia de "les
vaques boges" (Encefalopatia Espongiforme Bovina)
que va tindre notorietat a tot el món. I des de l’any 2005 ja no s’ha pogut
matar el bou en públic.
Aleshores, l’únic que queda és el
concert de música de banda, cada vegada més espectacular, però en definitiva es
tracta d’un concert que compta com a única singularitat amb la presència de dos
peces de carn de vedella refrigerada i penjada de tres pals, un símbol que
rememora l’antic sentit de la festa.
Sobre el ducumental Serenata al bou
Serenata al bou (Longi Gil, 1985)
és un
documental amb detalls de docudrama que mostra amb rigor la festa del bou de Vilafamés. Un joc que lliga paganisme i religió. Un ritus ancestral que
enfronta l'home i la bèstia. Amb la
mort d'aquesta, la
sang esdevé un element màgic. La plaça de Vilafamés és un escenari que va transformant-se a poc a poc: primer es
toreja el bou, després es converteix en escorxador i,
finalment, en auditori per al concert al voltant del bou obert en canal. Serenata
al bou és la mirada mitificada a la memòria infantil d'una festa que, des
de principis del segel XXI, només conserva el concert de la banda de música.
Serenata al bou es va
rodar l'any 1985, amb tecnologia de vídeo analògic, aleshores incipient
(U-màtic HB), en format 3x4, lluny del que ara coneixem com a era digital.
En
eixa època, la subhasta de les despulles havia desaparegut com a forma habitual
i, amb una posada en escena, es va haver de reconstruir expressament per al
vídeo amb la participació d'un actor professional que va interpretar l'agutzil (Pep Cortés). També es van dramatitzar les accions dels
xiquets al voltant del bou, tanmateix però, la resta de seqüències són un
retrat de la festa real del moment amb
actors no professionals procedents de
Vilafamés, població on es va rodar.
Actualment,
el bou no es mata i, per tant, no s’esquartera a la plaça, ni es subhasten les
despulles, ni els xiquets es mullen les berrugues amb la sang calenta del bou.
El concert és l’únic element que resta de l’antic ritual.